Home > svenska > Vilken väg ska sopkärlen stå?

Vilken väg ska sopkärlen stå?

När vi flyttade till hus och skulle börja slänga sopor i vårat eget sopkärl fick vi information från tekniska verken i Linköping där de säger att sopkärlet ska placeras med handtaget utåt för att underlätta för sopgubbarna. Efter att ha varit ute och promenerat en sopdag såg jag att många sopkärl, som jag såg det, stod vända med handtaget inåt istället. Men då började jag fundera lite och insåg att de här sopkärlen också kan ha placerats med handtaget inåt om man tänker lite annorlunda än hur jag tänkte. Sopkärlen har ju nämligen handtag på båda sidorna.

Handtaget utåt

Vilket handtag gäller?

På sidan med hjulen finns det ett “gångjärn” som fungerar utmärkt som handtag när man ska dra omkring sopkärlet och det var denna som jag har placerat utåt. Men på den andra sidan finns det ju också ett handtag som man använder för att öppna luckan när man ska slänga i sopor och det är detta handtag många av grannarna har vänt utåt.
 
För att få veta vilket handtag som är rätt så mejlade jag tekniska verken och frågade. Det verkar som att de inte förstod att sopkärlen kan anses ha två handtag, men som jag förstod deras svar så bekräftade de iallafall att gångjärnet är det rätta handtaget eftersom det är den sidan jag ställer utåt.
 
“Du gör alldeles riktigt som vänder handtaget utåt mot vägen. Det underlättar för chaufförerna vid hämtning.”
 
Lite sökning på nätet visar att många kommuner informerar om att handtaget ska vara utåt, men nästan igen säger vilket handtag det gäller. Göteborgs stad har dock förstått att det finns mer än ett handtag på ett sopkärl och förtydligar att handtaget är på samma sida som hjulen:
 
“Kärlet ska placeras med handtaget utåt. Handtaget är på samma sida som hjulen.”
 
Så för att göra det hela mindre tvetydigt borde man säga att hjulen ska placeras utåt mot vägen.
Categories: svenska Tags:
  1. No comments yet.
  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

